sâmbătă, 8 martie 2014

Mucenici, sfintisori...

Rari au fost anii cand nu am reusit sa coc mucenici pentru sarbatoarea celor 40 de Sfinti, asa cum este cunoscuta sarbatoarea din 9 martie.
Intotdeauna, pentru aluat pregatesc o reteta de post, chiar si atunci cand sarbatoarea nu cade in postul Pastelui si preferam varianta celor copti si insiropati.
Asadar, incep cu aluatul, simplu:
2 plicuri drojdie uscata
1 kg faina
1 lingurita sare
2-3 linguri zahar
1/2 pachet margarina
vanilie, coaja rasa de lamaie

Mai intai, pregatesc maiaua sa creasca, drojdia uscata am tinut-o amestecata cu doua linguri de faina vreo 20 de minute, apoi am pus peste ea apa calda, doua lingurite de zahar si am lasat-o sa faca bulbuci. In castron am cernut faina, am presarat o lingurita de sare si doua linguri de zahar, maiaua crescuta si progresiv odata cu framantatul, margarina topita si aromele. Se lucreaza un aluat elastic, se acopera bine si se pune la odihna pentru un ceas.
Doar aluatul se odihneste, eu, nu. Prepar siropul cu care vor fi imbalsamati mucenicii dupa copt si nuca pentru "tavalit". Pentru sirop am pus la fiert aproximativ 500-600 ml apa cu 6 linguri de zahar si putina coaja de lamaie, dupa ce se ingroasa putin il iau de pe foc, adaug 2 linguri de miere, o fiola esenta de rom.
Dupa ce aluatul a crescut frumos si sta sa iasa din castron, il scoatem pe masa de lucru infainata si incepem sa rupem bucatele cat de cat egale, pe care le rasucim in palme si formam mucenicii.

De obicei din cantitatea asta de aluat imi ies exact 40 de Sfinti, la dimensiunea de 12-13 cm, de data asta mi-au iesit  44 de soldatei frumosi, caci asta au fost ei de fapt, niste soldati crestini!
Se aseaza frumos in tavi, se mai lasa vreo 10 minute sa creasca si se coc in cuptorul preincalzit, 30-35 minute la 180 de grade, pana sunt rumeni.

Cat sunt fierbinti se scot din tava se inmoaie bine in sirop si se tavalesc in nuca macinata, cine doreste poate amesteca nuca cu zahar. Mie mi s-a parut suficient de dulce siropul asa ca am combinat nuca cu cativa fulgi de cocos.
Mucenicii mei sunt gata, aromati si insiropati, maine voi imparti in vecini cativa iar cele 40 de pahare cu vin vor fi simbolice si intotdeauna unul varsat pe pamant, pentru cei ce nu mai sunt...




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu