duminică, 23 februarie 2014

Inventar de gradinar

Daca tot spune intelepciunea populara "Sa-ti faci iarna car si vara sanie" si pe afara parca ar mirosi a primavara, ma gandesc ca ar fi vremea sa pregatim logistica de gradinarit. Si cu ce sa incep daca nu cu ce-i mai la indemana si anume, un inventar. Cu dor de iesit afara, cu ganduri si planuri pentru gradina de legume de anul asta, am trecut in revista experientele de anul trecut, am incercat chiar sa tin un jurnal (in limita timpului disponibil) si mi-am notat ce am cultivat, cand, unde si ce am recoltat.


Toate lucrarile trebuie planificate si, cu toate ca suntem incepatori, ne straduim sa mai invatam cate ceva de la cine se pricepe, din experientele proprii, din documentari de tot felul, din carti si de pe site-uri de specialitate. Cel mai important mi se pare sa vrei, sa ai drag de pamant si plante, sa muncesti cu placere si rezultatele nu intarzie sa apara.
Deocamdata, am scos din camara cutia cu seminte caci, da, totul incepe cu o samanta!
Sa stiu ce trebuie sa mai completez...
Conform statisticii din anii trecuti, cele mai productive in gradina noastra sunt radacinoasele, asa ca morcovii, patrunjelul, pastarnacul, sfecla rosie, guliile, ceapa, sunt de baza; am obtinut recolte frumoase si ne bazam si in acest an pe darnicia lor. Si cum au fost vecine de strat, sa nu ramana de rusine cu productia, fasolea si mazarea s-au intrecut pe ele.
Cum zona nu-i tocmai calda, am fost tentata sa cred ca n-o sa avem succes cu tomatele, ardeii si altele ca ele, dar m-am inselat si am avut parte toata vara de niste rosii delicioase! Asa, ca sa nu mai avem prejudecati, ca "nu se face" la noi. E drept ca nu au insusiri estetice grozave si vine intrebarea legitima, daca merita efortul si nu e mai avantajos sa cumperi de la piata, ceea ce, e evident: e mai ieftin la piata. Dar nu se compara nici gustul, nici satisfactia!
De cele mai multe ori seara, dupa cate o lupta inegala din start cu buruienile, nu mai esti in stare nici sa-ti muti un picior dupa celalalt si ti-ai dori sa umbli in maini daca nu te-ar durea si ele dar, nu as schimba asta cu nimic si nu as folosi chimicale nici in ruptul capului!
Mai pierd cate o batalie cu buruienile, mai pierd si ele cu mine, per total e bine, e foarte bine. Nu ne dam batuti si nu lasam nelucrata o bucata de pamant minunata, ne miscam in aer liber cateva ore bune in fiecare saptamana, ne imbunatatim starea de spirit si, unde mai pui, ne pricopsim cu niste recolte frumoase si gustoase. 
Coltul nostru de rai, anul trecut, desigur.

Dupa seminte urmeaza uneltele, ce ne-am face fara ele? De baza: sapa, grebla si harletul. Celelalte cu care ne-am tot dotat pe parcurs vin ca un ajutor de nadejde (motosapa, motocoasa, motopompa), da, toate motorizate, ca odata ce trec anii peste spinarile noastre se inmultesc si ajutoarele moto.
Insa, cel mai curand ne vom ocupa de pomisori, ei trebuie tunsi si varuiti, apoi o veni si vremea straturilor. Pana atunci, gradinarii amatori fac planuri, completari si dotari la inventar.

Bine, la asta visez...o trecem la inventarul viselor!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu