joi, 6 februarie 2014

De poveste

Am o pretuire si aplecare deosebita inspre toate lucrurile vechi care au o poveste, care arata de poveste sau fac parte dintr-o ....poveste.
Drept dovada locuiesc intr-o casa de la 1842, intr-un loc de poveste...Scheii Brasovului.
Si asa, cautand zilele astea (unde altundeva decat pe net), am dat peste o comoara de text vechi.
Este vorba de o lucrare a Academiei Romane de prin anii 1909-1910 care trateaza meseriile, mestesugurile, industriile si alte lucruri folositoare pentru gospodarii acelor vremi: "Industria casnica la romani- Contributiuni de Arta si Tehnica Populara" de Tudor Pamfile....504 pagini !
Add caption
Am fost "'prinsa" de toata lumea aceea din care astazi nu mai regasim mare lucru spre mai nimic...Meserii de mult uitate care nu-si mai gasesc rostul, obiecte casnice cu care astazi nici nu ai sti ce sa faci, sau ai sti daca nu ai avea incotro si altceva la indemana. O lume aparte plina de rosturi  si intelesuri...altele decat acum.
Am regasit denumiri de unelte, lucruri si indeletniciri pe care le-am auzit in copilarie la bunici  si din ce in ce mai rar la parinti. Venisera alte vremuri...Dar povestile le stiu si multe se suprapun cu paginile acestui tratat.
Mama si-a lucrat zestrea "hand made" tesand, cosand si crosetand in serile lungi de iarna dascalita de bunica mea si de bunica ei. Si cred ca unele abilitati au ajuns si la mine...sunt in gena.
Abilitatile si dragul de lucrul bine si frumos facut...cu rost, farmec si personalitate.
 Am gasit pagini interesante despre tehnici de preparat hrana in gospodarie si m-am bucurat ca si eu in anul de gratie 2014 inca mai pregatesc in casa produse lactate dupa aceleasi metode ca atunci. Am chiar si oale de pamant in care "prind" laptele si nu stiu bautura mai buna in zilele toride de vara decat o cana de lapte batut sau  iaurt rece ! Bine, stiu si membri ai familiei mele care sunt de parere ca e buna in acelasi scop si o bere...
Add caption


Pentru cei care doresc o calatorie mai mult decat interesanta in timp:
 www.scribd.com/doc/75452448/Industria-casnic%C4%83-la-romani-Trecutul-%C5%9Fi-starea-ei-de-ast%C4%83zi-Contribu%C5%A3iuni-de-art%C4%83-%C5%9Fi-tehnic%C4%83-popular%C4%83

               
                          
Cele doua picturi sunt de pe sit-ul Centrului Cultural Bucovina din Suceava
Dar astea sunt de-acum povesti.....





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu