joi, 27 februarie 2014

Imbroboditul

De multe ori mi se intampla sa ma intreb de unde isi au originea unele expresii neaose, populare, de pilda, sensul figurat pentru imbrobodit. Cand se spune "...l-a imbrobodit bine" sau "lasa, ca-l imbrobodesc eu..." mie mi-e clar de unde vine. De la frumoasele accesorii de odinioara numite broboade si metoda de a le purta!
Ilustratia, este o pictura de Vincent van Gogh, imi pare rau, nu am gasit ceva mai asemanator.

Imi aduc aminte ca  bunicile mele aveau unele mari si frumoase, pe care le purtau in sezonul rece, peste palton. O broboada adevarata era cam de dimensiunea unei cuverturi de pat, patrata, din lana fina cu model in relief de o nuanta asortata sau din aceeasi culoare, pe margini cu franjuri rasuciti frumos, de grosimea unui deget. Tehnica imbroboditului presupunea indoirea broboadei pe diagonala asa incat sa rezulte un triunghi, apoi, se punea pe cap, colturile se incrucisau peste piept si se duceau la spate unde se legau unul de altul. Asa bine imbrobodita sunt sigura ca puteai infrunta si cel mai amarnic viscol! Nu te puteai plange ca iti ingheata urechile.

Asadar imbroboditul presupune infasuratul capului si nu numai intr-un mod frumos si cu un scop. Pentru mine, broboadele bunicilor mele sunt inca vii in memorie, una era pe nuante de maro, cealalta neagra, parca le vad aievea, simt moliciunea lanii si starea de bine care domnea in preajma bunicii. Desi vremea lor a trecut, sau s-au mai micsorat, au luat alte forme si denumiri, mie tot imi plac.
Au o eleganta aparte si un parfum din alte vremuri si, dupa parerea mea, iti trebuie atitudinea potrivita sa le porti. Sau, daca le porti, capeti odata cu ele si atitudinea?
 Mai noile lor urmase, esarfele de toate felurile si marimile sunt foarte feminine si le-au luat locul cu succes.
Mama nu a mai purtat broboada iarna, doar o varianta de basma mai mare, de lana. Pastrez o poza cu ea, tinand strans in brate un ghemotoc de fata imbrobodit bine in paturica.
 
Au trecut anii repede si fata tinuta strans la piept intr-o frumoasa zi de iarna cu mai bine de cincizeci de ani in urma, va imbrobodeste cu vorbe si amintiri...

2 comentarii: